آمبوبگ چیست؟

آمبوبگ چیست؟

آمبوبگ وسیله ایست دارای یک مخزن قابل ارتجاع هوایی، از جنس (pvc  یا silicone) که فشردن جداره آن باعث خروج هوا از دریچه خروجی و ایجاد فشار مثبت در ریه می گردد.

آمبوبگ ها به لحاظ حجم طبیعی ریه در نوزاد، خردسال و بزرگسالان با ظرفیت مخزن های متفاوت 500،600،1500،2000  طراحی و تولید می گردند.

از اصلی ترین لوازم جانبی آمبوبگ می توان به لوله رابط اکسیژن، کیسه ذخیره اکسیژن ( Reservior Bag ) و دریچه ویو می باشد. اجزای آمبوبگ قابل جدا سازی بوده و به همین جهت قابلیت شستشو و ضدعفونی نمودن را دارا می باشند. آمبوبگ های سیلیکونی قابلیت استریلیزاسیون در اتوکلاو را دارا می باشند. برای ضد عفونی نمودن انواع دیگر آمبوبگ ها می بایست اتصالات آمبوبگ را از یکدیگر جدا و در ظرف حاوی محلولHi-disinfection  (مونورپید) به مدت 10 تا 15 دقیقه غوطه ور، سپس آبکشی نمود.

نحوه کارکرد دریچه (Valve) آمبوبگ (BVM)

در ابتدا و انتهای مخزن هر آمبوبگ، دو والو(valve ) یک طرفه جهت ورود و خروج هوا تعبیه شده است. آمبوبگ در حالت عادی به لحاظ ارتجاعی بودن جداره خود، در وضعیت دم ( پر از هوا ) قرار دارد. هنگام استفاده و با فشردن جداره آمبوبگ، دریچه انتهایی توسط والو مربوطه بسته شده و هوای داخل آن از دریچه ابتدایی خارج ( حالت بازدم ) و بوسیله ماسک و یا لوله تراشه بمنظور تنفس مصنوعی بیمار مورد استفاه قرار می گیرد. با برداشتن فشار از روی جداره آمبوبگ، دریچه ابتدایی توسط والو مربوطه بسته و دریچه انتهایی باز می گردد که در این صورت مخزن ازهوا پر گشته و مجددا آماده تکرار و انجام عمل آمبو می کردد.

دریچه (Valve) تعبیه شده روی آمبوبگ با درجات ۲۰ ، ۴۰ و ۶۰ سانتی متر آب است که در هنگام تهویه با ماسک صورت ،ابتدا باید دریچه بسته باشد و در زمان تهویه از طریق لوله تراشه دریچه بصورت باز قرار گیرد در چنین حالتی اگر فشار راه هوایی از مقدار تنظیم دریچه بیشتر باشد فشار هوای اضافی به سیستم تنفسی بیمار اعمال نمی شود بلکه با خروج از دریچه این فشار کاهش می یابد.

نکته قابل توجه در حین استفاده از آمبوبگ ها این است که حتماً اکسیژن به ورودی آمبوبگ متصل باشد و میزان جریان اکسیژن حداقل بر روی ۱۰ لیتر قرار گیرد تا بیشترین درصد اکسیژن در دسترس بیمار قرار گیرد.

 

موارد استفاده از آمبوبگ

  • کمک های اولیه تنفسی CPR
  • افراد به ویژه کودکان دچار تنگی نفس
  • هنگامی که لوله گذاری داخل تراشه منع شده است
  • هنگامی که لوله گذاری داخل تراشه امکان پذیر نیست و یا جراحی های کوچک که نیازی به لوله گذاری داخل تراشه نمی باشد.

 

حالت بیمار در هنگام استفاده از آمبوبگ

لازم است کف جمجمه بیمار به سمت پشت گردن خم گردد، این وضعیت را می توان با قرار دادن یک رول پارچه ای در پشت گردن بیمار ایجاد نمود. به طوریکه فک زیرین از سینه و گردن فاصله گیرد. قرار دادن یک ایروی Airway مناسب در دهان بیمار، از بسته شدن دهان و افتادگی زبان در انتهای گلو جلوگیری بعمل آورده و موقعیت را برای عبور آسان هوا از آمبوبگ به مجرای تنفسی میسر می سازد. بنابراین:

1.ابتدا دهان بیمار را از هر شی اضافه خالی نموده و راه هوایی را باز نمایید.

2.بیمار را به صورت صاف و سر را به سمت بالا قرار دهید.

3.دهان بیمار را باز نموده و با کنار زدن زبان بیمار ،airway  را به صورت صحیح داخل حلق قرار بدهید.

4.اپراتور cpr  باید بالای سر بیمار قرار گرفته و موقعیت سر و چانه بیمار را به صورت درست قرار دهد.

5.ماسک را بر روی دهان و بینی بیمار قرار داده و محکم نگه دارید. سپس آمبوبگ را فشار دهید. (اکسیژن رسانی با توجه به میزان تنفس بر دقیقه که بالا گفته شد انجام می گردد.)

6.اطمینان حاصل کنید که آمبوبگ به صورت درست عمل می کند.

تعداد تنفس با آمبوبگ در سنین مختلف

در کلیه گروه های سنی هنگام داشتن لوله تراشه، تعداد تنفس در دقیقه 8 الی 10 تنفس می باشد.

برای شیرخواران و کودکان با ماسک و آمبوبگ، تعداد تنفس در دقیقه 12 تا 20 تنفس می باشد.

برای بزرگسالان با ماسک و آمبوبگ، تعداد تنفس در دقیقه10 تا 12 تنفس می باشد. 

استفاده از آمبوبگ برای چه کسانی باعث بروز مشکل می شود؟

استفاده از آمبوبگ برای عده ای از افراد، ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. از جمله این افراد می توان به کسانی که صورت بسیار چاق و یا لاغر دارند اشاره نمود. هم چنین برای افرادی که موی صورت آن ها (ریش و سبیل ) زیاد باشد، استفاده از آمبوبگ با دشواری همراه است. ساختمان فک و صورت افرادی که دندان ندارند متفاوت است و برای استفاده از ماسک و آمبوبگ  با مشکل مواجه می شوند.

آمبوبگ سیلیکون 

آمبوبگ سیلیکون

آمبوبگ پی وی سی

آمبوبگ پی وی سی