دستگاه الکتروکوتر

دستگاه الکتروکوتر

دستگاه الکتروکوتر (الکتروسرجری)

الکتروکوتر دستگاهی است که از جریان الکتریسیته حاصل از آن جهت برش بافت و بستن مویرگ ها و عروق به منظور جلوگیری از خونریزی و ... استفاده می گردد.

عملکرد دستگاه الکتروکوتر بدین گونه است که جریان الکتریسیته تولید شده از طریق الکترود فعال (قلم کوتر) به بدن بیمار انتقال داده شده و از آن برای برش و انعقاد استفاده می گردد. سپس این جریان توسط الکترود غیرفعال (پلیت کوتر) جمع آوری شده و به دستگاه کوتر باز می گردد. این ابزار جراحی الکتریکی مانند چاقوی الکتریکی نیز عمل کرده و در اتاق عمل کاربردهای فراوانی دارد.

از مزایای این دستگاه می توان امکان انعقاد همزمان با برش را نام برد.

دستگاه الکتروکوتر (الکتروسرجری)

 

حالت های مختلف الکتروکوتر

حالت برش (cutting): در صورتی که جریان گذرنده از بافت زیاد باشد، مایعات درون سلولی تبخیر شده و فشار بخار درون سلولی منجر به پاره شدن و برش بافت می گردد.

حالت انعقاد (coagulation): انعقاد الکتریکی به منظور جلوگیری از خونریزی هایی که به دنبال برش بافت ایجاد می شود ضروری است. انعقاد الکتریکی منجر به جمع شدن بافت شده و بدین ترتیب عمل انعقاد صورت می گیرد.

حالت انعقاد غیر تماسی (noncontact coagulation): این نوع انعقاد که با جریان الکتریسیته بالا انجام می پذیرد نیازی به تماس الکترود به بافت ندارد. در این روش از الکترودهای کوچک و باریک استفاده می شود و برای توقف خونریزی در عروق خونی که مستقیما نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد استفاده می گردد.

حالت ترکیبی (blend): در این روش دو عملکرد برش و انعقاد به صورت همزمان صورت می گیرد.

پزشکان از دو روش از دستگاه الکتروکوتر بهره می گیرند:

1.در این روش جریان توسط الکترود فعال (قلم کوتر) وارد بدن شده و توسط الکترود غیرفعال (پلیت کوتر) جمع آوری می گردد.

حالت های مختلف الکتروکوتر

 

 

2.در این روش الکترود غیرفعال یا همان پلیت کوتر حذف شده و از دو الکترود فعال استفاده می گردد که در یک پروب دو قطبی قرار دارند. جریان از یک سر به بافت وارد شده و از سر دیگر پروب وارد دستگاه می شود.

دستگاه الکتروکوتر

 

لوازم جانبی دستگاه الکتروکوتر 

1.قلم کوتر

2.پلیت کوتر

3.کابل کوتر

4.پدال پایی

5.پنست بای پولار (bipolar)

قلم کوتر: دستگاه با انواع قلم های تک قطبی استاندارد سازگار بوده و انواع گوناگونی از الکترود های فعال با شکل ها و ابعاد متنوع وجود دارد که جراح با انتخاب نوع مناسب آن از عملکرد دستگاه الکتروسرجری بهره می گیرد. الکترود باید سطحی صاف و صیقلی داشته باشد تا از چسبیدن بافت به آن جلوگیری گردد.

پلیت کوتر: جنس این صفحات از سیلیکون نرم و رسانا می باشد و به راحتی در بخش های مختلف بدن بیمار به کار گرفته می شود.

کابل کوتر: یک کابل به طول مناسب که جهت اتصال پلیت کوتر به دستگاه از آن بهره می گیرند.

پدال پایی: برای فعال کردن دستگاه از پدال پایی استفاده می گردد. پدال پایی از دو پدال به رنگ های زرد و آبی (سوییچ های زرد و آبی روی قلم کوتر) تشکیل شده است. از این پدال ها جهت استفاده از دستگاه به روش های بای پولار(bipolar) و منوپلار(monopolar) استفاده می گردد.

پنست دوقطبی: انواع گوناگونی از پنست های دو قطبی(bipolar) با شکل های متنوع مستقیم، خمیده و بایونت برای انعقاد وجود دارد. به غیر از انتهای دو سر پنست، مابقی بدنه عایق بوده تا هنگام استفاده دست کاربر دچار سوختگی نگردد. در انتهای پنست رابط خروجی دوقطبی قرار دارد.

دستگاه الکتروکوتر (الکتروسرجری)

 

ملاحظات ایمنی در استفاده از دستگاه الکتروسرجری 

  • کفپوش محل استقرار دستگاه الکتروکوتر می بایست آنتی استاتیک و ضد جرقه باشد.
  • برای ضدعفونی نمودن دستگاه از مواد اشتعال زا استفاده نگردد. در صورت استفاده از مواد اشتعال زا باید به دستگاه فرصت داده شود تا مواد ضدعفونی کننده از روی دستگاه تبخیر گردد.
  • می بایست از تماس بدن بیمار با هرگونه سطوح فلزی (تخت جراحی، میز جراحی و ...) و همچنین البسه مرطوب در حین عمل جراحی خودداری گردد، زیرا الکتریسیته حاصل از دستگاه الکتروکوتر به واسطه اتصال پلیت کوتر موجب سوختگی می گردد.
  • از حلقه شدن کابل های الکتروکوتر و برخورد آن با بیمار باید جلوگیری شود.