انواع پایه سرم بیمارستانی

انواع پایه سرم بیمارستانی

در بخش های مختلفی از بیمارستان، درمانگاه و کلینیک ها از انواع پایه سرم استفاده می شود. پایه سرم ها به صورت سقفی، دیواری، زمینی بوده و در بخش های مختلف با توجه به نیاز بیماران و پرسنل قرار میگیرند. سرم درمانی یکی از پرکاربردترین نوع تزریق دارو و درمان فرد است. گاهی اوقات مدت زمان زیادی برای تزریق یک یا چند سرم به بیمار صرف می شود که در طول آن بیمار نیاز به حرکت و جا به جایی دارد. در این مواقع پایه ای پرتابل برای نگهداری و آویختن سرم نیاز است.

انواع پایه سرم سقفی

پایه سرم های سقفی معمولا در بخش ها و در بالای تخت های بیمار نصب می شوند. این پایه سرم ها در دو نوع پایه سرم سقفی ریلی زنجیری و پایه سرم سقفی ریلی تلسکوپی هستند.

پایه سرم سقفی ریلی زنجیری : این پایه سرم متشکل از یک ریل ۱۲۰ سانتیمتری است. داخل ریل محل قرار گیری زنجیر متصل به چرخ های کوچکی است که حرکت زنجیر را درون ریل میسر میسازد. انتهای زنجیر قلاب هایی دو شاخه وجود دارد که برای آویزان نمودن دو عدد سرم مناسب می باشد. پایه سرم های ریلی زنجیری به صورت تک زنجیر (برای دو سرم) و دو زنجیر (برای ۴ سرم) ساخته شده اند.

حرکت زنجیر در طول ریل باعث می شود تا سرم ها در موقعیت مناسبی نسبت به تخت و بدن بیمار قرار بگیرند. طول زنجیرهای پایه سرم یک متر است. امکان کوتاه یا بلند نمودن طول این سرم ها با توجه به سقف محل مورد نظر وجود دارد.

پایه سرم ریلی زنجیری سقفی

پایه سرم سقفی ریلی تلسکوپی : پایه سرم سقفی ریلی تلسکوپی نیز دارای یک ریل ۱۲۰ سانتیمتری است که به سقف نصب شده و پایه تلسکوپی از آن آویزان می شود. پایه تلسکوپی شامل دو قطعه (لوله) است که داخل یکدیگر حرکت میکنند. کاربر با فشردن شاسی انتهای میله می تواند طول تلسکوپ پایه سرم را تنظیم نماید. از انتهای میله ۴ شاخه برای نصب ۴ سرم یک کیلوگرمی وجود دارد.

پایه سرم سقفی ریلی تلسکوپی

انواع پایه سرم دیواری

پایه سرم متحرک دیواری : پایه سرم های دیواری دارای یک پایه برای نصب بر روی دیوار و یک بدنه که از یکدیگر مجزا هستند می باشند. بدنه پایه سرم متحرک دیواری از یک عصایی تشکیل شده که سه قلاب آویز سرم به آن آویخته شده است. قلاب ها در طول میله سرم جا به جا می شوند و در محل مناسب برای نصب سرم قرار میگیرند. بدنه عصایی شکل آلومینیومی پایه سرم قابلیت گردش ۱۸۰ درجه حول محور پایه را دارد. طول پایه سرم ۸۵ سانتیمتر است. قسمت عصایی شکل پایه سرم را می توان در مطب ها و کلینیک ها که کمبود فضا وجود دارد فقط در هنگام استفاده بر روی پایه نصب نمود و یا در زمان هایی که مورد استفاده قرار نمیگیرند کاملا مماس با دیوار قرار داد.

پایه سرم دیواری متحرک

پایه سرم متحرک دیواری تلسکوپی : پایه سرم متحرک دیواری تلسکوپی نیز مکانیزمی همانند پایه سرم متحرک دیواری دارد. با این تفاوت که قسمت عصایی شکل این پایه سرم به صورت تلسکوپی است و دو لوله با قطرهای متفاوت درون یکدیگر قرار گرفتند که امکان افزایش طول پایه سرم را به کاربر میدهد. طول این دو لوله در هنگام باز شده ۱۲۰ سانتیمتر می باشد. پایه سرم قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه دارد.

پایه سرم دیواری تلسکوپی

پایه سرم چنگکی : یکی دیگر از انواع پایه سرم های دیواری، پایه سرم چنگکی می باشد. پایه سرم چنگکی از یک پایه و دو قلاب متصل به آن تشکیل شده است. معمولا از پایه سرم چنگکی برای سرویس های بهداشتی بیمارستان ها استفاده می شود. دو آویز پایه سرم امکان اتصال دو سرم یک لیتری را به کاربر میدهد.

پایه سرم دیواری

انواع پایه سرم زمینی

پایه سرم پرتابل زمینی : پایه سرم های پرتابل شامل یک بدنه و پایه چرخدار می باشند. پایه چرخدار به فرد این امکان را میدهد تا پایه سرم را به راحتی جا به جا کرده و از بخشی به بخش دیگر منتقل نماید. پایه سرم پنج پر زمینی شامل یک پایه پنج پر چرخدار است که میله ای فلزی به آن متصل شده است. میله ی فلزی دارای یک پیچ خروسک دار بوده که قسمت اصلی پایه سرم یعنی پایه شاخکدار به آن متصل میگردد. ارتفاع پایه سرم پرتابل به وسیله پیچ خروسک گردان قابل تنظیم است.

پایه سرم زمینی چرخدار

پایه سرم دوقلو : دستگاه های پمپ اینفیوژن و پمپ تزریق سرنگ و سرم برای تزریق دارو با میزان مشخص و در زمان مشخص می باشد. برای سهولت در استفاده و جا به جایی پمپ تزریق، آن را بر روی پایه های مخصوصی نصب میکنند. این پایه ها داری چرخ بوده و پریز برق و سبد برای گذاشتن وسایل جانبی و سیم ها را دارد. هر یک پایه سرم قابلیت نصب دو پمپ سرم را دارد، به همین دلیل به آن پایه سرم دوقلو میگویند.

پایه سرم پمپ تزریق